Jan Pieter Koch (jurylid)

Jan Pieter Koch studeerde Muziekwetenschap en klassiek gitaar in Utrecht en Hilversum. Daarnaast studeerde hij compositie bij Daan Manneke en Ruud Bos.
Na zijn studies begon hij als muzikaal assistent van Jurriaan Andriessen te werken bij de Haagse Comedie. Daarna werkte hij jarenlang als componist voor verschillende theatergroepen zoals de Appel, Het Nationale Toneel, De Trust en Growing Up in Public.

Hij componeerde onder meer de opera’s Het Uur U/ Awater op gedichten van Martinus Nijhof voor de Paardenkathedraal in Utrecht en de korte opera De Stropdas voor een muziek festival van stichting Yo-opera in Hoog Catarijne. Voor de passiespelen in Tegelen schreef hij composities geïnspireerd op berbermuziek en middeleeuwse muziek.
Hij maakte verschillende muziek- en geluidscollages voor o.a de Parijse mimegroep L’Ange Fou, de Duitse mimegroep “Die Raben “ en de beeldend kunstenaar Job Koelewijn .

Met schrijver Don Duyns werkte hij regelmatig samen en maakte met hem o.a het Muziektheaterstuk ‘Den Uyl of De Vaandeldragers’ en de Paradeproduktie ‘De Beestmens’ en ‘Mijn Opa de Artiest’.

Voor filmmaker Robert Jan Westdijk schreef hij de filmmuziek en titelsong voor de telefilm ‘Een Hollandse Held’.
Ter gelegenheid van de opening van een nieuwe afdeling van het Museum voor Oudheden in Leiden componeerde hij voor violist Jeroen de Groot de compositie ‘The Blood goes Round’ voor vioolsolo en fietspomp.

In 2012 componeerde hij de muziek voor de musical ‘Ik,Driss’ ( over de eerste generatie gastarbeiders in Nederland) die in september 2012 in de Meervaart in premiere ging.

In 2013 /2014 schreef hij 4 composities voor dansorgels en draaiorgels voor de voorstelling ‘Campana’ ( voor o.a. de Karavaan in Noord Holland) .In 2016  componeerde  hij de muziek voor een muziektheaterstuk  over Lampedusa (premiere mei 2016 bij de Karavaan en in juli op Over IJ festival, in juni 2017 op zomerfestival te Nijmegen). In 2017 schreef hij muziek voor Theater groep De Kale en voor De Paradevoorstelling  ‘Roodkapje, het Ware Verhaal’.

Naast zijn compositorische activiteiten is hij vanaf 1997 werkzaam als artistiek coördinator en muzikaal dramaturg bij het Orkest Holland Symfonia ( vanaf 2013 als freelancer),  waar hij o.a. de choreografen Ted Brandsen, Hans van Manen, Krszystof Pastor en Alexander Ekman muzikaal adviseert. Voor Ekman componeerde hij ‘Funky Fragments ‘ voor strijkkwartet  voor diens ballet ‘Maybe Two’ (2013). In  2014 adviseerde hij Krszystof Pastor voor een nieuw avondvullend ballet voor het Holland Festival,  gebaseerd op The Tempest van Shakespeare, dat in april 2016 ook   in Warschau  werd opgevoerd. In  samenwerking met Urban Dance groep ISH en het Balletorkest maakte hij in april 2016  de voorstelling Creatures in de Zuiveringshal op het Westergasterrein v Amsterdam ( bekroond met de internationale YAMaward.)

Naast educatieve projecten voor scholen en volwassenen  ontwikkelde hij  speciale projecten voor het orkest zoals o.a. ‘Soul Symphonic’, ‘Alice’ en met 4 musical Awards bekroonde  ‘De terugkeer van Hans en Grietje’ , in samenwerking met Orkater, ‘In de Ban van Bannink’ en ‘Souk’. Bij dit laatste project, gemaakt  ism Entrée (de jongerenvereniging van het Concertgebouw) traden bekende Marokkaanse en Arabische artiesten op (Hamaki, Moustafa Bourgon, Asala Nasri en anderen) samen met het orkest en dansers van het Nationale Ballet in het Amsterdamse Concertgebouw. In November 2017 vond opnieuw een  SOUK plaats  in het Concertgebouw .